Vážení zákazníci, v době od 23.12. 2024.- 31.12.2024 vás na zákaznické lince obsloužíme v době od 8:00-16:30. Děkujeme za pochopení a přejeme klidné svátky.

×
Vyhledat na webu
Zavřít

Když svůj plynový kotel na příští topnou sezónu připravíte teď, můžete ušetřit dvojnásob. Zajímejte se také o změnu dodavatele plynu.

Deník, 11. 4. 2021

Pro dodavatele dálkového tepla je poslední den topné sezóny oficiálně 31. květen. Pokud ale kdykoliv předtím vystoupají teploty nad + 13°C alespoň dva dny po sobě a zároveň není očekávaný výrazný pokles teploty, může skončit i dříve. Majitelé plynových kotlů si topnou sezónu řídí podle sebe, a i když to může znít jako předčasné, již nyní je dobré se připravovat na tu příští. Za pár měsíců budete moc rádi, až začne váš plynový kotel zase spolehlivě pracovat. Nejlépe tak, že o něm ani nebudete vědět. To se ovšem nestane jen tak. Každý kotel by se měl po sezóně zkontrolovat a seřídit. Povinnost starat se o spalinové cesty související s kotlem vyplývá dokonce ze zákona.

„Kdyby došlo na nehodu, mohou mít majitelé plynových kotlů bez revizní zprávy potíže se zárukou nebo pojišťovnou. Kotel by měl být servisovaný každý rok. Cokoli se s ním stane, veškeré průšvihy a odpovědnost, jde za zákazníkem jako majitelem,“ upozorňuje Martin Stříž ze společnosti Dům kotlů. Cena profesionální revize se pohybuje kolem dvou tisíc korun. Při objednání výrazně levnější služby se zajímejte o detaily revize, aby se vám nestalo, že servis bude neúplný.

Aby peníze nelétaly vzduchem nebo netekly do kanálu

„Ať jde o kondenzační nebo o atmosférický kotel jakéhokoli stáří, měl by se technik kotli věnovat minimálně hodinu. Měl by ho celý vyčistit, včetně filtru. Ke kondenzačním kotlům by se měly dávat magnetické filtry, protože nové kotle mají vysoce efektivní čerpadla, kde je ložisko na magnetickém polštáři. V systému se tak mohou usazovat drobné kovové nečistoty, které by mohly čerpadlo snadno poškodit. Magnetický filtr tomu předchází. Stojí sice zhruba dva tisíce korun, ale čerpadlo je násobně dražší,“ popisuje Pavel Jíša ze společnosti AZ CZ Servis a doplňuje, že nejlepší je kotel připravit na další sezónu co nejdříve poté, co se přestane topit. V září, když se ochladí ze dne na den, lidé zjistí, že potřebují servis, náhle volají a jsou nemile překvapeni, že to půjde nejdříve za dva týdny. To je obzvlášť nepříjemné v situaci, kdy se na začátku sezóny na kotli vyskytne závada.

Pravidelným servisem pomůžete předejít mimo jiné tomu, že bude zařízení fungovat neefektivně. Může za tím být třeba zanesený filtr a zanesený výměník, kvůli čemuž bude mít kotel znatelně vyšší spotřebu. Zákazníkům tak peníze doslova vyletí komínem. Zkušený technik však odhalí i jiné úniky.

„Když má například zákazník vysoký tlak v řadu a nemá redukční ventil, který stojí pár set korun, může to rodinný rozpočet značně pocítit. Když do kotle a potrubí zásobníku na ohřev TUV pošlou vodárny vodu na plný tlak, tak přes pojišťovací ventil v kotli může voda snadno téct do odpadu. Lidé si často ani nevšimnou, že jim pojišťovací ventil protéká. Zjistí to až v momentě, kdy jim přijde velmi vysoká faktura za vodu. I proto se kontrola kotle vyplatí,“ upozorňuje Pavel Jíša.

Myslete i na komín

Podobných drobných nedokonalostí či závad může být více a nejlépe je odhalí technici, kteří se kotlům věnují často a s mnoha podobnými záludnostmi se už setkali. Jejich práce se může zdát neviditelná a nedůležitá, když máte pocit, že je vše v pořádku. I tak vás ale často překvapí a odhalí nedostatky, díky jejichž odstranění bude vaše další topná sezóna mnohem příjemnější. Když máte celý systém opravdu dobře nastavený, nebudete celou zimu o kotli téměř vědět. Profesionálně provedenou prohlídkou kotle také snížíte riziko, že se vaše srdce domu zajišťující teplo a teplou vodu v koupelně během zimních dnů porouchá.

Pravidelnou péčí o kotel navíc zvyšujete jeho životnost, což je při cenách těchto zařízení také dost zásadní faktor. Není náhodou, že kotle nejdéle slouží zákazníkům v Německu, kteří jsou proslulí důkladnou péčí a pořádkumilovností.

Myslete ale i na další části vašeho topení. „Je úplně jedno, jestli má zákazník kotel na tuhá paliva či na plyn, jakékoli spalinové cesty musí pravidelně kontrolovat kominík. Každý rok by měly proběhnout obě kontroly,“ uzavírá revizní technik Martin Stříž. Pavel Jíša k tomu dodává: „Může odhalit třeba zatékání kondenzátu do kotle. To může způsobit vyplavení elektroniky nebo spalinové komory. Všechny opravy jsou pak mnohem dražší než cena revize spalinových cest. Investice do ní se rozhodně vyplatí.“

Pokud jste dodavatele plynu ještě neměnili a plynem vytápíte, změnou ušetříte tisíce korun ročně

Příprava kotle je ovšem jen první krok. Když už se chystáte na další topnou sezónu, udělejte to kompletně tak, aby pro vás byla po všech stránkách výhodnější než ta předchozí. Náklady na plyn představují pro většinu domácností velkou položku v celkovém rozpočtu na bydlení. Můžeme si to ukázat na příkladě.

Pokud žije čtyřčlenná rodina v domě a pro ohřev vody i topení používá plyn, má roční spotřebu v průměru 23 MWh. Běžná cena za toto množství plynu se u mnoha dodavatelů pohybuje nad hranicí 25 tisíc korun. S běžným produktem Pohoda Online od Centropolu přitom můžete ušetřit každý rok několik tisíc korun a využít přitom úplně stejné množství plynu. Přesnou úsporu si můžete u Centropolu snadno nechat spočítat na základě vaší faktury. S akčními slevovými produkty pak ušetříte ještě více. Ptejte se na ně v zákaznických centrech nebo na zákaznické lince, ideálně tak, že pošlete poptávku přes www.centropol.cz.

Plyn je komoditou, u níž je hlavní rozdíl mezi dodavateli v ceně. Nezáleží na barvě nebo intenzitě. Zákazníci u plynu potřebují spolehlivé dodávky za co nejlepších podmínek. Nikdo nechce plyn nebo elektřinu přeplácet. Česká firma Centropol dodává plyn i elektřinu do českých domácností i firem už více než 18 let. Aktuálně na energie od Centropolu spoléhá přes 260 000 odběrných míst po celé republice.

Změna dodavatele

Většina českých domácností svého dodavatele ještě nezměnila a ti aktivní čerpají velkou výhodu. Stačí jim zeptat se na možné podmínky a často zjistí, že mohou opravdu výrazně ušetřit. Potvrdilo by to mnoho zákazníků, kteří v nedávné době dodavatele změnili.

Změna dodavatele je velmi jednoduchý proces. Trvá ale v řádu měsíců. Důvodem je dodržení smluvních podmínek s dodavatelem původním. Dobrá zpráva ovšem je, že například Centropol veškeré formality zajistí i s původním dodavatelem a postará se, aby měl zákazník vše správně a bezpečně zařízené.

V každém případě se ale vyplatí začít co nejdříve. Porovnejte si nabídky na trhu, vyberte tu nejvýhodnější jak z pohledu ceny, tak s ohledem na přístup. Řada zákazníků preferuje dodavatele s kamennými zákaznickými centry jako má Centropol. Dobrý dodavatel je ten, který vám vše vysvětlí, má trpělivost a umí odpovědět na vaše otázky. A samozřejmě, nabídne celkově co nejlepší podmínky, aby vám šetřil peníze. A třeba vám také pomůže najít revizního technika pro váš plynový kotel.

článek na téma plynový kotel - výstřižek z Deníku dne 11. 4. 2021