Vážení zákazníci, ve dnech 23. a  27. 12.  a následně   30.-31. 12. vás na zákaznické lince obsloužíme v době od 8:00-16:30. Děkujeme za pochopení a přejeme klidné svátky.

×
Vyhledat na webu
Zavřít

Jak zaplatit za energie rozumnou cenu?

Nové proměny bydlení, 29. 9. 2021

Rozhovor s Jiřím Matouškem, ředitelem marketingu Centropolu, jednoho z největších dodavatelů energií

Jak zjistíme, jestli energie zbytečně nepřeplácíme?  

Analyzovali jsme několik set reálných vyúčtování od různých dodavatelů energií a zjistili jsme, že přes 70 % zákazníků platí za elektřinu každý rok až o 1500 Kč víc, výjimkou není ale přeplácení i o 4000 Kč. U plynu platí více dokonce přes 80 % lidí, průměrně o 2000 Kč, často ale také o7000 Kč. Tyto „přeplatky“ v součtu dosahují až třetiny celkových nákladů za dodávky energií. Obvykle přeplácejí ti zákazníci, kteří nikdy nezměnili dodavatele energií a zákazníci se staršími smlouvami na dobu neurčitou, které naopak umožňují dodavatele snadno změnit.

Jaká je tedy správná cena?

Cena na velkoobchodním trhu se v čase mění a aktuálně bohužel roste. Váš dodavatel by vám měl pravidelně smlouvu aktualizovat a starat se o vás, nebo si nabídky porovnejte online. Nezapomeňte, že vyúčtování za elektřinu obsahuje také platby za její distribuci podle zvolené distribuční sazby a velikosti jističe.

Podle čeho je třeba nabídky porovnávat?  


Zjišťujte, kolik budete platit po uplynutí prvního období, na které máte sjednanou vstupní cenu a podmínky, a jak vypadá schéma přepadu – jakou cenu budete hradit následně. Často jsou nabídky výhodné první rok nebo dva, a pak zákazník přechází na ceník definovaný například vzorcem nebo na ceník s výrazně vyšší cenou. Porovnávejte tedy návrh ceny na první i další období s cenou, kterou hradíte stávajícímu dodavateli. 

Jak poznat seriózního dodavatele energií?

Podepsal Deklaraci na ochranu spotřebitele a dodržuje její pravidla.  Uzavírá se zákazníky smlouvy maximálně na tři roky a garantuje, že před zahájením dodávky lze od smlouvy odstoupit bez sankcí, ať už byla sjednána přes internet či po telefonu. Praktické jsou i reálné pobočky.

Lze dodavatele energií změnit kdykoliv?  

Konkrétní podmínky změny vycházejí ze smlouvy se stávajícím dodavatelem. Je-li uzavřena na dobu neurčitou, změna proběhne do 2–3 měsíců od jejího vypovězení, smlouvy na dobu určitou je potřeba dokončit. Změna není složitá a nový dodavatel vám se vším pomůže. Dodavatele můžete také změnit kdykoliv, když se stěhujete.