Vážení zákazníci, v době od 23.12. 2024.- 31.12.2024 vás na zákaznické lince obsloužíme v době od 8:00-16:30. Děkujeme za pochopení a přejeme klidné svátky.

×
Vyhledat na webu
Zavřít

Ceny elektřiny i plynu by se mohly snížit. Budeme se snažit reagovat co nejrychleji, říká Aleš Pospíšil z Centropolu

Právo, 3. 6. 2020

„Od roku 2016 ceny elektřiny na velkoobchodních trzích stále rostly. V roce 2020 nastal obrat, kterému přidala na tempu virová pandemie.  Naši zákazníci, kteří mají produkty s cenou navázanou na velkoobchodní trh pocítí snížení ceny nejrychleji. Nově přicházející zákazníci jsou překvapeni, až o kolik mohou zaplatit za elektřinu nebo plyn méně než u původních dodavatelů,“ říká Aleš Pospíšil, manažer vnějších vztahů společnosti Centropol.

Jak zákazníkům vysvětlujete, že se aktuální ceny energií u jednotlivých dodavatelů liší v řádu tisíců korun ročně?

Značné rozdíly potvrzují skutečnost, že za energie platíme více než musíme. Podívejte se třeba na smlouvy, které jsou na tak zvanou dobu neurčitou. Ceníky dodavatelů dosvědčují, že když cena na světových trzích vzroste, ceny se rychle zvýší. Když ale cena klesne, tak k rychlé změně směrem dolů nedochází. Velcí dodavatelé dodávají u nás energie přibližně do 75% odběrných míst a smlouvy na dobu neurčitou tvoří stále významnou část. Nedivíme se, že jen v loňském roce změnilo dodavatele na tři čtvrtě milionu odběratelů. My jsme nyní využili situace na velkoobchodním trhu a snažíme se těmto zákazníkům nabízet ceny, o kterých se jim u současných dodavatelů může těžko zdát. V reálných číslech to například u elektřiny znamená, že jednu megawatt hodinu prodáváme i o 500 korun levněji než tradiční dodavatelé

A to si můžete dovolit?

Máme jednodušší situaci, jsme sice počtem zákazníků slušně velká energetická společnost, ale máme výrazně nižší náklady na provoz než velké společnosti. Nešetříme na rozvoji služeb pro zákazníky, ale jsme obvykle nejen rychlejší při změnách, ale hlavně efektivnější. Nemusíme složitě komunikovat se svými zahraničními matkami, vše vyřešíme zde v Čechách, jako česká firma. Logicky platí – čím nižší náklady máme, tím nižší cenu můžeme nabídnout zákazníkovi. To nás především od tradičních dodavatelů výrazně odlišuje.

Hovoří se o potenciální ekonomické recesi. Nižší výkon ekonomiky má dopad na cenu energetických komodit. Předpokládám, že se zákazníci ptají, jaký to bude mít dopad na jejich peněženku…

Lidé jsou informovanější a cena pro ně bude vždy důležitá. Pochopitelně je nenechává chladnými, když se dozví, že vzhledem ke svým příjmům platí za energie nadprůměrně v rámci celé Unie. Náklady zákazníků se snažíme snižovat a bereme to jako naše poslání, v tuto chvíli s nimi řešíme, zda je aktuálně výhodnější cenu fixovat nebo raději zvolit produkt, kdy se cena může měnit podle situace na velkoobchodním trhu.

Vy v tom máte jasno?

Nikdo není schopen garantovat, že cena elektřiny a plynu bude např. v následujících dvou letech jednoznačně vyšší nebo nižší než v posledních dvou letech. Máme ale preferenci a je-li období dlouhého cenového růstu minulostí, tak druhá varianta nabývá na významu. V případě produktu s cenou navázanou na trh platí, že cena produktu pro zákazníka vychází z dosažených nákupních cen za rok předcházející. V tom případě je vysoce pravděpodobné, že náš produkt je nyní jeden z mála, ne-li jediný, který zákazníkovi doručí snížení ceny elektřiny a plynu od ledna 2021 díky nižším nákupním cenám v roce 2020. Náš zákazník si ale může zvolit i produkt s pevnou cenou a, co je důležité, způsob nastavení si může měnit. U obou typů produktů se s cenou dostaneme o poznání níže než tradiční dodavatelé.