Vážení zákazníci, v době od 23.12. 2024.- 31.12.2024 vás na zákaznické lince obsloužíme v době od 8:00-16:30. Děkujeme za pochopení a přejeme klidné svátky.

×
Vyhledat na webu
Zavřít

Vše, co chcete vědět o zálohách

Záloha je částka, kterou zákazník platí dodavateli nejčastěji jednou měsíčně. Tato částka se stanoví dle spotřeby v odběrném místě, ale zahrnuje i ostatní fixní platby, s nimiž je dodávka elektřiny nebo plynu spojená. My jako dodavatel dokážeme ovlivnit jen část ceny.

Platby za distribuci  jsou pevně dané a jejich výši navrhuje Energetický regulační úřad a vláda je schvaluje.

Podle zkušeností i přání našich zákazníků nastavujeme zálohy tak, aby ve vyúčtování nevznikl nepříjemný nedoplatek nebo naopak zbytečně vysoký přeplatek. Respektujeme ale i požadavky zákazníků na úpravy výše záloh, proto si zálohy si jednoduše upravíte v Samoobsluze.

Jak počítáme zálohy

Při výpočtu záloh vycházíme vždy ze spotřeby energií za předchozí zúčtovací období, zohledníme změny regulovaných cen, cen dodávky, ale třeba i výkyvy spotřeby, např. připojením nového spotřebiče.

Zálohy pak rozpočítáme tak, aby konečné vyúčtování skončilo mírným přeplatkem. Pokud jsme zpracovali zákazníkovi vyúčtování za část zúčtovacího období, dopočítáme chybějící část jeho spotřeby podle typového diagramu dodávek, který vyjadřuje modelový průběh spotřeby energií. Průměrná spotřeba je během podzimních a zimních měsíců vyšší, s příchodem jara a v létě pak klesne.

Typový diagram dodávek (TDD) se liší dle distribučních sazeb. Velký rozdíl je u TDD pro distribuční sazbu D02d a D57d (vytápění). Pokles spotřeby energií v létě je uprostřed diagramu znatelný, ale v případě distribučních sazeb určených pro vytápění, je tento pokles mnohem výraznější..

Elektřina distribuční sazba D02d

Elektřina distribuční sazba D45d, D56d, D57d

Úhrada záloh snadno a bez starostí

Nejčastěji mají zákazníci nastavené měsíční zálohy, ale najdou se i další varianty (dvouměsíční, čtvrtletní, půlroční nebo roční). Ideální je nastavit si úhradu trvalým příkazem, inkasem nebo prostřednictvím SIPO. Tehdy totiž nemusíte na nic myslet, platby proběhnou automaticky.

Zkontrolovat platební kalendář můžete i v naší Samoobsluze. Po přihlášení stačí kliknout na tlačítko „Zobrazit vyúčtování“ a vidíte přehled svých plateb včetně budoucích.

Jak postupovat, když neodešla záloha?

Zde je důležité vědět, jakým způsobem měsíční zálohy platíte.

Bankovní převodem

U jednorázového příkazu k úhradě si zkontrolujte, zda jste příkaz k platbě správně zadali (číslo účtu příjemce a variabilní symbol) a zda platba odešla na náš účet.

V případě trvalého příkazu se jedná o platbu, která odchází v pravidelných termínech dle nastavení. Pokud platba neproběhla, pravděpodobně nebyl dostatek finančních prostředků na vašem účtu.

Platební údaje

Domácnosti

Elektřina

Číslo účtu: 
27000297/0100

IBAN: CZ44 0100 0000 0000 2700 0297

SWIFT: KOMB CZ PP

Zemní plyn

Číslo účtu: 
27100247/0100

IBAN: CZ31 0100 0000 0000 2710 0247

SWIFT: KOMB CZ PP

Variabilní symbol pro všechny účty:
Číslo smlouvy + 0000 (pokud Vaše smlouva obsahuje 6 číslic)
Číslo smlouvy + 000 (pokud Vaše smlouva obsahuje 7 číslic)

Podnikatelé

Elektřina

Číslo účtu: 
999888112/2700

IBAN: CZ54 2700 0000 0009 9988 8112

SWIFT: BACX CZ PP

Zemní plyn

Číslo účtu: 
999888112/5500

IBAN: CZ88 5500 0000 0009 9988 8112

SWIFT: RZBC CZ PP

Variabilní symbol pro všechny účty:
Číslo smlouvy + 0000 (pokud Vaše smlouva obsahuje 6 číslic)
Číslo smlouvy + 000 (pokud Vaše smlouva obsahuje 7 číslic)

Prostřednictvím SIPO

Pokud na SIPO není uvedena záloha, vystavili jsme vyúčtování energií a nový platební kalendář. V tom případě může ze SIPA vypadnout jedna záloha. Proč?

Na SIPO se musíme hlásit k 20. dni předchozího měsíce. Jelikož je platební kalendář vystaven až po tomto termínu, není možné se na SIPO přihlásit. Co s tím?

Pokud zálohová platba není předepsaná, hradit ji nemusíte. Nebudeme Vás za ni upomínat a zahrneme ji do vyúčtování za další měsíc. Pokud platbu na SIPO máte a nevidíte ji v aktuálním platebním kalendáři, je uvedena na tom předchozím. Zkontrolovat platební kalendář můžete i v naší Samoobsluze. Po přihlášení stačí kliknout na tlačítko „Zobrazit vyúčtování“ a vidíte přehled svých plateb včetně budoucích.

Zálohu, která ze SIPO vypadla, můžete uhradit jednorázově, a to i pomocí chytrého telefonu a QR kódu, který si zobrazíte po přihlášení do Samoobsluhy v přehledu vyúčtování pod konkrétním detailem platby. Dále můžete zaplatit bankovním převodem, vkladem na náš účet v Komerční bance nebo poštovní poukázkou typu A/C. Platební údaje naleznete na přiloženém platebním kalendáři. Ten je k dispozici také v Samoobsluze. Příští měsíc už bude Vaše zálohová platba na SIPO v pořádku navedena.

Inkaso z bankovního účtu

Pokud si zvolíte způsob úhrady prostřednictvím inkasa, je nutné nám toto oznámit.
Na platebním příkazu doporučujeme nezadávat variabilní symbol. Zálohovou platbu si z vašeho účtu strhneme.

Nejčastější dotazy našich zákazníků

  • O kolik a jak často si mohu upravit zálohy?

    Snížení zálohy o 30 % je možné provést 1× za fakturační období v případě, že máte v pořádku všechny finanční záležitosti (bez upomínek a včasné hrazení záloh). Úprava pak proběhne automaticky.

    Zvýšení zálohy je možné neomezeně.

  • Proč jste mi navýšili zálohy, když mám na fakturaci přeplatek?

    Zálohy přepočítáváme vždy při ročním vyúčtování, při změně smlouvy nebo ceny.

    Při výpočtu nových záloh zohledňujeme kromě spotřeby energií za předchozí období, cenu z vašeho aktuálního ceníku na dalších 12 měsíců a také aktuálně vyšší státem regulované ceny distribuce a opět zavedený poplatek za obnovitelné zdroje (POZE).

    Samozřejmě může nastat situace, kdy zákazník sám uzná za vhodné změnit výši záloh, protože například výrazně snížil svou spotřebu. V takovém případě je možné si upravit zálohy v naší online samoobsluze.

  • Snížil jsem si zálohy na začátku měsíce, od kdy mám platit novou výši?

    Zálohy se mění od nejbližšího možného měsíce v závislosti na vašem nastavení záloh. Pokud si změníte zálohy 2. ledna, první nižší zálohu uhraďte v únoru

  • Mám zálohu nastavenou optimálně? Jak si ji mohu přepočítat?

    Aktuálně je možné zažádat o přepočet záloh společně s kontrolním odečtem v naší samoobsluze.

  • Jaké jsou nejnižší možné zálohy, když se odběrné místo nevyužívá?

    Minimální výši zálohy stanovíme podle distribučních poplatků. Při výpočtu vycházíme z distribučních poplatků v aktuálním ceníku.

  • Mohu si zálohy zafixovat, aby se neměnily každý rok?

    U zákazníků s ročním vyúčtováním to není možné. Každý rok se mění státem regulované ceny, které tvoří velkou část celkové ceny energií, proto je třeba zálohy vždy přepočítat a nastavit optimální výši pro následující období.

    Zákazníci s měsíční fakturací si mohou zálohu po dohodě zafixovat. Jedná se převážně o majitele fotovoltaických elektráren.

  • Proč mám ve vyúčtování (faktuře) odečteno jen 10/11 záloh?

    Ve vašem vyúčtování nebylo možné započítat poslední zálohu za jeden kalendářní měsíc. Termíny vyúčtování závisí na termínu odečtu měřidla, např.:
    uvedená spotřeba je za období 15. 3. 2022 – 15. 3. 2023, zálohy platíte pravidelně a poslední uhrazenou zálohu evidujeme ze dne 17. 3. 2023. Tato poslední záloha se již nedostane do vystaveného vyúčtování k 15. 3. 2023. Zálohu uhrazena 17. 3. 2023 zaúčtujeme v dalším období.

  • Chci si změnit zálohy, od kdy budu platit upravenou částku?

    Novou výši zálohy si můžete změnit od nejbližšího možného měsíce neboli období, záleží na vašem nastavení platby záloh. Informaci o nastavení nových záloh obdržíte SMS zprávou nebo e-mailem během 14 dnů od požádání o úpravu.