Zdeněk Martinec: Rád se dívám na svět z výšky. Ale vnímám detail.
Hospodářské noviny, 28. 2. 2018
Na první pohled ze Zdeňka Martince sálá pozitivní energie, kterou směruje do podpory business intelligence a nových zákaznicky orientovaných technologií. Finanční ředitel společnosti Centropol, významného dodavatele elektřiny a plynu v ČR, a vášnivý letecký pilot o svých záměrech říká: „Rád se dívám na svět z výšky, ale vnímám detail. Každá součástka musí šlapat, jinak tvrdě dopadneme na zem.“
• Jaké jsou vaše priority očima finančního ředitele?
Jsem rád, že mohu budovat finanční tým, silný v tom klasickém pojetí controllingových financí. Měl by to být i tým, který je plnohodnotným partnerem v obchodním rozhodování. To je cesta, po které jdu a podílím se tak na vytváření tržní hodnoty společnosti. Mohu navíc využít zkušenosti ze zavádění moderního business intelligence prostředí a pomoci dále zlepšovat využívání informací o zákaznických procesech a potřebách. Mou vizí je, aby značka Centropol byla zárukou prvotřídní zkušenosti zákazníků, na níž se podílí všichni zaměstnanci a partneři. Silný moderní finanční tým je toho nedílnou součástí.
• Zmínil jste business intelligence v péči o firemní zákazníky a retail… Můžete nám toto sousloví přiblížit a říct, jakou roli hraje ve vaší vizi?
Každodenně dochází k obrovskému množství zákaznických interakcí. A úkolem business intelligence je, abychom včas a plnohodnotně rozuměli jejich podstatě, načasování a také zákaznické motivaci. To nám umožní rychle a adekvátně reagovat na potřeby zákazníků. Můžeme například flexibilně upravovat firemní procesy a měnit produktové nabídky. Zároveň je business intelligence součástí nastavení a sledování efektivity interních procesů. Díky tomu můžeme vytvářet vyšší přidanou hodnotou a zpětně investovat do zákazníků. Třeba ve formě výhodnější cenové politiky, produktových inovací či širšího portfolia zákaznických služeb.
• Dříve jste působil ve společnosti Vodafone ČR. Tedy v odvětví, které je stejně jako energetika vysoce nasycené…
Ano, charakteristiky obou trhů jsou si v mnohém podobné. Cílová skupina, která se váže na produkci a nabídku obou odvětví, zahrnuje v podstatě všechny ekonomické subjekty od malých domácností až po velké podniky. Takže řada principů, ať už hovořím o finančním řízení nebo o aktivitách obecně obchodních, je aplikovatelná na obou trzích. Rozdíl tu ale přece jen je. Nedávno mi někdo řekl, že obchod s komoditami, jako je elektřina a plyn, není pro zákazníka dostatečně sexy, tedy srovnáváme-li ho s nabídkou telekomunikačních společností. Každopádně je to pro mě skvělá příležitost, abych se pokusil tento mýtus vyvrátit a zákaznické vnímání v tomto ohledu trochu posunul.
• Hovoří se o vás jako o manažerovi, který je vždy pozitivně naladěný. Kde k tomu berete energii?
Snažím se razit princip pozitivní motivace a vedení příkladem. Zkušenost mi říká, že takto vynaložená energie v týmu, který je správně naladěný a funguje v něm vnitřní chemie, se mnohonásobně vrátí v podobě pracovních výsledků. Mám rád změny a překážky všeho druhu. Jejich postupné překonávání je pro mě asi tím základním zdrojem energie.
• Byl jste předsedou správní rady Nadace Vodafone. I Centropol má nadační fond, kde byste mohl inspirovat jeho další aktivity.
Moc rád! V práci pro nadaci jsem si uvědomil, že ne všichni máme v životě stejnou možnost dosáhnout na vysněné cíle. A protože mám blízko k technologiím, dlouhodobé zaměření Nadace Vodafone na využití technologií k pomoci hendikepovaným osobám mi bylo velice blízké. Myslím, že mi tato nadační zkušenost dala možnost se na věci kolem sebe dívat i jiným prismatem než pouze řečí finančních výkazů.
• Pojďme si něco říci o vašich zálibách. Ví se o vás, že rád pilotujete malá letadla…
Nedávno se naše rodina rozrostla, máme s partnerkou dvě ještě předškolní děti. Takže velkou část volného času trávíme společně běžnými rodinnými aktivitami. Mým velkým koníčkem je skutečně pilotování a veškeré dění kolem letectví a jeho specifické komunity. Miluji pocit volnosti pohybu ve třech dimenzích, který je spojený s notnou dávkou pokory před přírodou a jejími pevnými zákony. Je to osvobozující a zároveň nabíjející. Rád také zkouším nové technologie, zejména ty zákaznicky orientované, které mohou změnit naše životní rituály a pomoci nám jednodušeji zvládat každodenní rutinní dávku povinností.
Centropol je jedním z nejvýznamnějších dodavatelů elektřiny a plynu v ČR. Obsluhuje na 300 000 odběrných míst z řad domácností, firem a institucí. Dlouhodobě se umísťuje v první stovce nejvýznamnějších českých firem v žebříčku, který vyhlašuje Sdružení Czech TOP 100. Majitelem a jediným akcionářem Centropolu je český podnikatel Aleš Graf. Centropol je členem Svazu průmyslu a dopravy ČR.